Zó ontwikkel jij jouw huisstijl

Zó ontwikkel jij jouw huisstijl

Je huisstijl is een vertaling van je identiteit naar visuele elementen. Je kunt je huisstijl gebruiken om je identiteit te versterken, maar ook zorgt een duidelijke huisstijl voor meer herkenbaarheid.

Een goede huisstijl moet jouw doelgroep aanspreken, overtuigen en in actie zetten. Hoewel we bij DVC ook ontwerpen voor je kunnen maken, biedt een blijvende huisstijl natuurlijk meer voordelen. Maar hoe maak je nou zo’n goede huisstijl? En hoe vertaal je hem naar online en offline reclame uitingen? Lees mee!

#01 Bepaal jouw identiteit

Start met het vaststellen van jouw merkidentiteit. Hierin komen onder andere jouw missie en visie, waarden en dat wat jou onderscheidt aan bod. Kijk bijvoorbeeld eens naar The Golden Circle van Simon Sinek, welke jou vraagt na te denken over de waarom, hoe en wat van jouw bedrijf. Neem hierbij ook jouw USP’s mee. Met dit in je achterhoofd is jouw identiteit makkelijker vast te stellen. Wil je kennis overbrengen? Wil je anderen belonen? Is innovatie een belangrijke waarde voor je? Ben je formeel of toch meer informeel?

Je merkidentiteit wil je het liefst in alles door vertalen. Van je website, je klantencontact, je social media posts tot een eventuele winkelervaring. Breng je overal de juiste boodschap over? Krijgt jouw klant overal dezelfde ervaring en daarmee een goed beeld van jou als bedrijf? Het laatste wordt ook wel brand image genoemd: het beeld wat klanten van jou als bedrijf hebben. Als bedrijf wil je natuurlijk dat je merk identiteit (brand identity) overeenkomt met de brand image.

#02 Verwerk je identiteit in je logo

Vaak is het logo iets wat je doelgroep als eerste te zien krijgt. Indien ze nog niet bekend zijn met je bedrijf, wil je dat ze direct weten wat jouw bedrijf doet. Dit kan door iets in de naam te vermelden, of te werken met beelden of icoontjes. Hiermee maak je ook direct een keuze of je een woordlogo wilt zoals HEMA, ikea of Coca Cola of een beeldlogo zoals Audi, Chanel en Pepsi.

Wanneer de doelgroep al wel bekend is met je bedrijf, wil je dat ze het gaan herkennen. Dit kun je doen door hetzelfde logo te laten terugkeren maar ook door een set kleuren en lettertypes te kiezen.

#03 Typografie en kleuren

Je typografie gaat over welke lettertypes je wilt gebruiken en hoe groot. Zorg hierbij dat je de merk identiteit ook hierin verwerkt. Wil je creativiteit uitstralen met je merk en logo? Dan mag je hiervoor best een speels lettertype kiezen. Hoe minder, hoe sneller herkenbaar. Houd natuurlijk wel rekening met de leesbaarheid.

Met kleuren hoef je je niet tot één kleur te beperken.  Vind je het moeilijk om een passend kleurenpalet te kiezen? Gebruik tools zoals Adobe Color, Coolors of Design Seeds. Wil je een kleuren palet uit een afbeelding halen? Ook dat kan via Adobe Color.

#04 Vormen en visuals

Naast je kleuren en typografie, kun je ook verschillende vormen terug laten komen in je huisstijl. Deze kunnen uit je logo gehaald worden, of nieuw bedacht worden passend bij je identiteit. Rechthoekige vormen worden bijvoorbeeld vaak geassocieerd met formeel, terwijl ronde vormen meer informeel kunnen overkomen. Heb je een ruit verwerkt in je logo? Laat hem dan ook terug komen in je huisstijl op bijvoorbeeld infographics, visitekaartjes, je nieuwsbrief of briefpapier.

Je kunt ook kiezen om een vaste beeldenbank te hebben met zowel foto’s als icoontjes. Let op: hier zitten wel regels aan verbonden! Je hebt te maken met de rechten. Rechtenvrije foto’s en pictogrammen kun je downloaden op bijvoorbeeld Canva, Pixabay, Unsplash en Pexels.

#05 Tone of Voice

Nu je je visuele elementen van je huisstijl op orde hebt, is het ook belangrijk dat jij en je werknemers als één bedrijf communiceren. Kies daarom ook om een tone of voice mee te nemen in je huisstijl. Ga je je klanten aanspreken met je of u? Kijk wat bij jou als bedrijf past, maar ook wat bij je doelgroep past. Het is ook mogelijk om per doel je tone of voice aan te passen, maar hanteer zo veel mogelijk dezelfde om zo consistent mogelijk te blijven.

Met deze stappen ontwikkel jij zo een huisstijl. Voeg alles samen in een document – passend bij jouw huisstijl natuurlijk – en je hebt je eigen huisstijl handboek. Handig als je nieuwe collega een presentatie wil maken, zo zijn meteen de kleuren, vormen en lettertypes etc. bekend!

Nu is het tijd om jouw huisstijl door te communiceren, zowel online als offline. En met offline kunnen wij jou een handje helpen – je kunt namelijk bij ons terecht voor drukwerk, bestickering van bijvoorbeeld auto’s en ramen, gevelreclame, vlaggen, doeken en ander signing materiaal. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken! We denken via de chat, het contactformulier, per mail of telefonisch graag met je mee.